Dnes je 28. 09. 2024
svátek má Václav,Den české státnosti

AUTOBUS

Archiv

Počátky autobusové dopravy jsou spjaty se snahou spojit železniční stanice s místy, kam nevedla žádná trať. Železniční společnosti byly také prvními autobusovými podnikateli.

Dubá byla původně napojena autobusem na Českou Lípu již před I. světovou válkou. V době I. republiky byly autobusové spoje vedeny do bližších Doks a k další železniční trati do Liběchova.

Doksy byly zase v roce 1930 propojeny se Štětím a tím způsobem byla zkrácena cesta z Ústí n. L. a Podkrušnohoří do rekreační oblasti.

Cestující po železnici z České Lípy se do Stráže pod Ralskem dostali z Brniště, zatímco od Liberce se na autobus přesedalo v Křižanech. Ostatně Hamr, kam mířila lepší liberecká společnost, byl z Křižan stále dosažitelný také kočárem. Podobně tomu bylo při jízdách z Nového Boru do Sloupu. Na těchto trasách byly kočáry vystřídány ještě před válkou autodrožkami.
Jízda kočárem byla součástí romantických projížděk do Sloupu. Z Doks do Kuřivod bylo možné si najmout také kočár a byla to překrásná cesta trvající dvě hodiny. Po obědě v dřevěném hostinci na náměstí následovala cesta zpět.

V roce 1927 zavedla Česká lípa první linku městské hromadné dopravy. Autobus jezdil z osady Lada přes náměstí na nádraží a pokračoval do Sosnové. Autobusová zastávka byla označena zelenožlutou plácačkou s písmenem H (Haltstelle - zastávka). Na spojených kovových kroužcích byly olejovou barvou napsány časy odjezdů. V roce 1937 byla zavedena linka do Prahy, která jezdila směrem na Doksy, Dubou a Mělník.